Brevväxling med Reklamombudsmannen
"Lika enkelt byta elavtal som att byta kön – byt med BankID", lyder budskapet i en kampanj från Svensk Kärnkraft AB. Nu är vi anmälda till Reklamombudsmannen. "Motstånd till inkludering för att marknadsföra sin tjänst. Väldigt okänsligt och rent farligt att tillåta företag att använda icke-inkludering som försäljningspunkt", argumenteras i en av fyra anmälningar.
Reklamombudsmannen, förkortat RO, önskar att vi lämnar ett yttrande på anmälningarna senast den 18 september 2025. Totalt har det inkommit fyra anmälningar där RO ber oss att svara, samtliga avser samma kampanj.
"Genom att jämföra byte av juridiskt kön med byte av elavtal insinuerar man att transpersoner gör detta lättvindigt och av bekvämlighetsskäl. På båda bilderna har personen skägg, trots att det är "könsbyte" som ska illustreras. En uppfattning många har i samhället är att transkvinnor är "män i peruk", dvs inte tillräckligt kvinnliga, vilket illustrationen anspelar på", argumenterar anmälaren Alicia Fagerving.
"Motstånd till inkludering för att marknadsföra sin tjänst. Väldigt okänsligt och rent farligt att tillåta företag att använda icke-inkludering som försäljningspunkt.", menar anmälaren Sanna Ekneling.
Ytterligare två anmälningar har inkommit med liknande invändningar mot vår kampanj.
Vårt svar till Reklamombudsmannen
Regeringens beslut att kraftigt förenkla byte av juridiskt kön är en politisk fråga som mött stor kritik, av flera skäl. Att göra satir, eller på annat sätt uppmärksamma politiska beslut, måste alltid vara tillåtet i en fungerande demokrati. Så även i marknadsföring.
Anmälaren Sanna Ekneling menar att vi ägnar oss åt "icke-inkludering" och att detta är "rent farligt". Vi menar tvärtom. Genom att göra parodi även på fenomenet med könsbyte inkluderas även dessa personer i vår marknadsföring. Vidare uttrycker hon en närmast fascistisk hållning när hon argumenterar för att det är farligt att tillåta företag att marknadsföra sig på sätt som hon inte gillar. Vi har grundlagsfäst press- och yttrandefrihet, att föra resonemang med krav om vilka yttranden som ska tillåtas strider mot grundläggande demokratiska principer.
Vi gör parodi och ironiserar om allt och alla. Det farliga vore snarare det motsatta, om vi hade en ordning där vissa grupper ska exkluderas från humor eller kritik. En sådan hållning strider mot principen om likabehandling.
"RO är näringslivets självreglering för en hög etisk nivå i reklam", står att läsa i det brev vi fått från RO.
Mer relevant vore om RO istället granskar vilseledande reklam som lurar elkonsumenter. Det är vanligt förekommande inom elhandel att företag, som till ytan har en fasad med de "rätta" värdeorden och signaleringen samtidigt använder call centers där de lurar konsumenter att ingå dyra och krångliga elavtal som är svåra att ta sig ur.
Vi gör tvärtom. Vi deklarerar tydligt vad vi är för ett företag, vi har inga bindningstider eller uppsägningstider, inga dolda avgifter eller finstilta villkor som kostar extra pengar. Vi levererar precis det vi säger att vi ska leverera. Om en kund är missnöjd kan de på dagen ringa oss, be oss dra åt helvete och byta till en annan el-leverantör.
Det menar vi är god etik.
Vill du byta till Sveriges förmodligen bästa elavtal – helt fritt från politiskt korrekta floskler? Det är helt riskfritt att prova. Ingen bindningstid, ingen uppsägningstid.
Scrolla ner och fyll i formuläret, vi tar hand om resten. Välkommen!