Brevväxling med Camilla Johansson
Svensk Kärnkraft AB har fått ett mejl från Camilla Johansson som är missnöjd med vår marknadsföring. "Ser fram emot era svar så jag kan använda dem när jag övertygar folk om att verkligen inte bli kunder hos er", skriver hon.
I normala fall publicerar vi aldrig kommunikation till vår kundtjänst om vi inte fått uttrycklig tillåtelse, men Camilla Johansson är inte en kund hos oss och hon skriver själv att hon ämnar vara offentlig med sin kritik mot oss.
Därför ser Chang Frick, grundare av elhandelsbolaget Svensk Kärnkraft AB, inget hinder i att svara Camilla Johansson offentligt genom det här blogginlägget.
Camillas mejl nedan i sin helhet
Vad är ni för djävla företag?
Har aldrig sett en annons med så extremt mycket intelligensbefriat, vetenskapsförnekande skitsnack.
Vi ska bena upp något av det: ni är inte "woke"? Det betyder alltså atr ni är FÖR diskriminering på arbetsplatsen, baserat på kön, religion, sexuell läggning och huruvida personer har en funktionsnedsättning.
Är det korrekt uppfattat, eller saknar ni kunskap om vad det man som tokhöger kritiserar när man bölar om "woke"?
Sedan, "klimatångest" är tydligen trams och skitsnack? Innebär det att ni inte är intellektuellt förmögna att förstå klimatforskningen, och de av människor påverkade förändringar som nu pågår?
Ser fram emot era svar så jag kan använda dem när jag övertygar folk om att verkligen inte bli kunder hos er. Till dess ska jag spara med annonsen och se om den inte går att anmäla för osaklighet.
Eller för att använda er vokabulär: för trams och skitsnack.
Camilla Johansson
Chang Frick svarar Camilla Johansson nedan
Hej Camilla!
Det förekommer ingen diskriminering i vår verksamhet. Styrelseordföranden är öppet homosexuell, grundaren av bolaget är en så kallad "zigenarjude", IT-utvecklingen sköts av en anställd ukrainsk flykting som vi ordnat boende åt i Sverige, kundtjänsten är flerspråkig och så vidare. Vi arbetar även med människor som är muslimer, ateister, halta och lytta.
Men man kan säga att vi har en gemensam fiende. Den fienden är du Camilla.
Du har sett vår marknadsföring som vänder sig till människor till höger om Miljöpartiet. Du tycker inte om den. Du kunde valt att scrolla vidare i flödet, som alla vi andra gör när vi möter reklam som inte faller oss i smaken.
Det stämmer att vi sticker ut och att vi öppet är emot woke, DEI (Diversity, Equity, Inclusion) och annat vi anser är ytligt trams. Skulle vi vara ett bättre företag om vi klistrade på en fasad och marknadsförde oss med innehållslösa floskler? För att du ska bli nöjd?
På en normal arbetsplats behövs inga floskler, kvotering eller ängslighet för folks hudfärg, sexuella läggning, trosuppfattning eller vad det nu kan handla om. Det är helt irrelevant. Vi bryr oss om människors kompetens och vad de kan bidra med. Det är motsatsen till woke.
Och framför allt bidrar vi med mångfald när vi sticker ut och går på tvären med hur det brukar se ut hos företag som vänder sig till privatkunder.
Men när du möter mångfald på riktigt blir du arg. Istället tycks allt handla om dig och vad du tycker är "okej" och inte.
Det är auktoritärt.
Och apropå "klimatångest", det är ingen normal människa som på riktigt har ångest över klimatet. Det är ett sätt för vissa typer av medelklassmänniskor att markera sin klasstillhörighet genom att låtsas att de har "klimatångest". Ungefär som att man bär en dyr handväska och vill markera att man "har råd" att bry sig om vad nu Dagens Nyheter anser att man ska tycka för dagen.
Om man på riktigt är oroad över koldioxidutsläpp bör man verkligen gynna kärnkraften, den är helt koldioxidneutral. Då behöver man inte skylta med någon "klimatångest". Men det var kanske inte det som det egentligen handlade om, eller hur Camilla?
Anmäl gärna vår marknadsföring bäst du vill. För att göra det enkelt kan du dela länken till det här blogginlägget till nära och kära när du uppmanar dem att bojkotta oss!
Lycka till!
Mvh Chang Frick
Grundare och majoritetsägare av Svensk Kärnkraft AB